3FM Serious Request Heerlen 2015
Opdrachtgever: Gemeente Heerlen & Stichting Promotie Glazen Huis Heerlen 2015
Mijn rol: initiatiefnemer, research, projectmanager, marketing, fondsenwerving, events, hospitality
Het grootste multimediale evenement van Nederland
3FM Serious Request was van 2004 tot 2018 een jaarlijks terugkerende actie van de Nederlandse radiozender 3FM en jarenlang het grootste multimediale evenement van Nederland.
Elk jaar werd vlak voor Kerst zoveel mogelijk geld ingezameld voor het Rode Kruis. Zonder eten en drinken bivakkeerden drie 3FM DJ’s zes dagen onafgebroken in het Glazen Huis. In deze non-stop uitzending draaiden zij in ruil voor een geldbedrag muziek voor de luisteraars.
Dat evenement halen we naar Limburg
Ik wilde het evenement naar Limburg halen. Daar geloofde niemand in. Alleen Barry Braeken, destijds wethouder Cultuur van de gemeente Heerlen, was enthousiast en zag de mogelijkheden.
Na een periode van vooronderzoek, waarbij diverse gaststeden werden bezocht, partijen in onze regio werden gepolst en met 3FM werd gesproken over alle ins en outs, werd een plan ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heerlen. Het college raakte enthousiast, omarmde het plan en besloot in maart 2013 om Heerlen officieel kandidaat te stellen als gaststad voor het Glazen Huis. In samenwerking met gemeente Heerlen werd een aanbiedingsbrief geschreven aan 3FM.
In mei 2013 bracht het productieteam van 3FM Serious Request een bezoek aan Heerlen en op 27 mei 2013 maakte euforie zich van ons meester toen 3FM bekend kwam maken dat het Glazen Huis in 2015 naar Heerlen zou komen.
Stichting Promotie Glazen Huis Heerlen werd opgericht en startte in februari 2015 met een grootschalige promotiecampagne. We organiseerden, voorafgaand aan 3FM Serious Request, diverse publieks- en netwerkevenementen, side-events tijdens de actieweek en heel wat acties voor het goede doel ‘Keep them Going’.
Emotie & Feest
Het werd een geweldig feest. Heerlen brak alle bezoekersrecords en de sfeer was ongekend positief. 3FM Serious Request 2015 heeft heel wat losgemaakt in Heerlen, in Limburg en in heel het land.
Van mooie en emotionele momenten tot de waanzinnige feesten op alle pleinen. Van de witte ballonnen voor Kiki en Guiseppe tot Lot, het liefste meisje van Limburg. De grote Glazen Houseparty, de Limburgse en Duitse avond en de bruiloft van Renate en Bart.
Records of saamhorigheid?
Geef mij maar saamhorigheid! Het eindbedrag voor het Rode Kruis was helaas geen recordbedrag. Toch werden duizenden jongeren in conflictgebieden geholpen met onze gezamenlijke bijdragen.
Stichting Promotie Glazen Huis Heerlen organiseerde in samenwerking met heel veel partners meer dan 30 side-events en acties. Dit leverde € 300.000 op. Dit bedrag werd door de stichting gedoneerd aan het Rode Kruis. Het project ‘Serious Art’ leverde daarnaast ook nog eens ruim € 10.000 op.
Geen record voor de actie, wel voor Heerlen. Meer dan 650.000 bezoekers trok het evenement. En die lieten heel wat geld achter. Ook via sociale media braken we alle records. Bijna 33.000 ‘vind-ik-leuks’ op de Facebook pagina. Geen enkele gaststad wist dat te evenaren. En zo braken we wel meer records.
Maar het ging uiteindelijk niet om deze records. Het ging wat mij betreft met name om de saamhorigheid. Om de blije gezichten. En dat hebben we gezamenlijk weten te bereiken. Alleen door samen te werken bereik je dit soort mooie resultaten.
Bekijk HIER het fotoalbum.